Afschaffing BPM-vrijstelling grijs kenteken

 

Is het einde nabij voor het grijs kenteken?

Veel berichtgeving doet vermoeden dat het grijs kenteken zijn laatste dagen kent. Dit is echter niet volledig correct. Na 1 januari 2025 blijft het grijs kenteken beschikbaar voor bestelauto’s die voldoen aan de bedrijfseisen en zakelijk gebruikt worden. Hoewel de vrijstelling van BPM wordt afgeschaft, verdwijnt hiermee het grote fiscale voordeel van het grijs kenteken. De lagere wegenbelasting voor voertuigen met een grijs kenteken blijft bestaan, maar zal voor bedrijfswagens wel stijgen. In 2025 wordt deze met 15% verhoogd en in 2026 zal de houderschapsbelasting met 6,96% stijgen.

Wat is de verwachte BPM voor bedrijfswagens in 2025?

De BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) is een extra belasting bij de aankoop van nieuwe auto’s, gebaseerd op de CO2-uitstoot per kilometer. Vanaf 2025 zal de BPM voor grote bedrijfswagens, zoals de Mercedes-Benz Sprinter, hoger uitvallen dan voor zuinigere modellen zoals de Volkswagen Transporter. Deze belasting kan variëren tussen de €10.000 en €15.000 per bedrijfswagen, afhankelijk van het gewicht en de motorisering. Dit betekent een aanzienlijke prijsstijging voor bedrijfswagens met verbrandingsmotor vanaf 1 januari 2025.

BPM voor bedrijfswagens in 2024

Om deze reden wordt verwacht dat er in 2024 een rush ontstaat op bedrijfsauto’s met dieselmotoren of benzinemotoren. Veel ondernemers zullen haast maken met de aanschaf van een BPM-vrij voertuig. Als u dit overweegt, is het belangrijk niet te lang te wachten. De levertijden zijn lang en ook de inbouwbedrijven hebben wachttijden. Het is van belang dat uw nieuwe bedrijfswagen volledig operationeel is vóór 1 januari, omdat de BPM daarna wordt vastgesteld. Dit kan een verschil van €15.000 betekenen, afhankelijk van of de aanschaf voor of na deze datum plaatsvindt.

Vrijstelling voor elektrische bedrijfswagens

Voor volledig elektrisch aangedreven bedrijfswagens verandert er niets. Deze voertuigen stoten geen CO2 uit en daarom wordt er geen BPM geheven. Dit blijft gegarandeerd tot minstens 2025, hoewel vanaf 2026 de mogelijkheid bestaat dat ook voor elektrische bestelwagens BPM wordt ingevoerd, afhankelijk van toekomstige regeringsbesluiten.

Zero-emissiezones

In veel gevallen is het niet verstandig om nog snel een dieselbus aan te schaffen. Momenteel zijn de totale kosten van een elektrische bedrijfsauto en een dieselvariant over de gehele gebruiksperiode al vergelijkbaar. Vanaf 1 januari 2025 hebben elektrische bedrijfsauto’s echter duidelijk de overhand vanwege de zero-emissiezones in veertig Nederlandse steden. Vanaf die datum mogen alleen nog bedrijfsauto’s met emissielabel Euro 6 of emissievrije voertuigen deze zones betreden. Vanaf 2028 zijn zero-emissiezones uitsluitend toegankelijk voor voertuigen zonder uitstoot, op waterstof of elektriciteit.

Operationele leasing van bedrijfswagens

De gebruiksperiode van een lichte bedrijfswagen bedraagt gemiddeld vijf tot zeven jaar. Wie overweegt een nieuwe bedrijfswagen aan te schaffen maar terugschrikt voor de investering, kan overwegen om deze zakelijk te leasen. Echter, de leasetarieven voor diesel- of benzinevoertuigen zijn in 2024 aanzienlijk lager dan na 1 januari 2025. Het verdwijnen van het voordeel van het grijs kenteken speelt hierbij ook een rol. Interesse in het leasen van een bedrijfswagen? Bekijk ons aanbod van populaire modellen online, zowel elektrisch als niet-elektrisch. Voor persoonlijk advies kunt u contact opnemen met een van onze leaseadviseurs, die u graag verder helpen.

“ Een auto leasen ingewikkeld? Bij ons niet, wij verzorgen het hele proces van aanschaf tot sleuteloverdracht. ”

homeheader-afbeelding

Wij gaan een stap verder....

Ontdek het verschil met EURODIRECT Lease! Wij gaan een stap verder om onze klanten tevreden te stellen. Flexibele leaseoplossingen, persoonlijke service en extra voordelen maken ons dé partner voor uw mobiliteitsbehoeften. Ervaar de betrokkenheid die het verschil maakt!